Rendszerüzenet

Dízelbotrány- 2020-tól uniós szinten új szabályozás a károsanyag-kibocsátásra

2018-04-19

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén 2020-tól életbe lépő új szabályozást hagyott jóvá annak érdekében, hogy az autók biztonságosabbak legyenek, működésük kevesebb károsanyag-kibocsátással járjon, így csökkentve a biztonsági kockázatokat, valamint az ökológiai lábnyomot. Mai cikkünk a jogszabály átfogó bemutatását kísérli meg.

Az uniós parlament sajtószolgálatának tájékoztatása szerint minden uniós tagállamnak egységesen, az előző évben fogalomba helyezett gépjárművek közül 40 ezrenként egyet legalább évente biztonsági szempontok alapján ellenőriznie kell, és legalább 20 százalékuk esetében az ellenőrzéseknek a károsanyag-kibocsátására is fókuszálnia kell. Az új vizsgálati rendszer biztosíthatja, hogy az autók mindvégig a károsanyag-kibocsátási határértékeken belül maradjanak. Ennek érdekében a tesztközpontokat rendszeresen és független hatóság bevonásával ellenőrizni fogják.

A károsanyag-kibocsátás visszaszorítására ösztönöz az a rendelkezés is, hogy az autótulajdonosok kiadásait megtérítik, ha olyan problémákat javíttatnak meg a járművön, amelyeket az autógyártó később visszahívási akciókban elismer. A csaláson kapott gyártókat autónként akár 30 ezer euróval (mintegy 9,3 millió forint) kell büntetni. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kell fordítani.

A független szervizek hozzáférést kapnak az autókra vonatkozó alapvető és nélkülözhetetlen információkhoz, hogy képesek legyenek versenyezni a márkakereskedők szakszervizeivel, ami segíti az árak csökkenését. A 2020 szeptemberétől érvényes jogszabály az autókat biztonságosabbá és környezetkímélőbbé teszi, és valós vezetési körülmények között végzett tesztekkel kombinálva biztosítja, hogy a dízelbotrány soha többé ne történhessen meg.

 

Forrás:

MTI

Szerk.: Pató Viktória Lilla

Hozzászólások